Szlak spacerowy „Z widokiem na Babią"

Szlak rozpoczynający się i kończący się na osiedlu Porębscy w Porębie Wielkiej o długości ponad 5 km. Bardzo atrakcyjny pod względem widokowym (Gorce, Beskid Wyspowy, dolina Raby, pasmo Babiej Góry), kulturowym (historyczny układ pól, zabudowa poszczególnych wsi) i florystycznym i faunistycznym. Osobliwe miejsce do prowadzenia obserwacji przyrodniczych.

Miłośników dłuższych spacerów zapraszamy na trasę szlaku „Z widokiem na Babią” w Porębie Wielkiej. Prowadzi ona z osiedla Porębscy na górę Chabówka i ponownie sprowadza do doliny. Poręba Wielka to duża wieś licząca ponad dwa tysiące mieszkańców położona na północnych stokach Gorców, wzdłuż potoków Koninki i Poręba. W granicach wsi znajdują się również Koninki i Poręba Górna – dawne przysiółki, dziś znaczące części wsi. Początkowo wędrujemy utwardzoną, polną drogą w kierunku zachodnim. Mijamy położone obok drogi zabudowania i powoli wchodzimy w teren pól uprawnych i pastwisk. Po przejściu ok. 1 km, po prawej stronie kilkadziesiąt m od drogi widzimy drewnianą szopę. Skręcamy w prawo, prawie pod kątem prostym, w kierunku budynku. Powoli wychodzimy na otwartą przestrzeń. Za nami – warto odwrócić się do tyłu - roztacza się szeroka panorama Gorców. Widzimy wszystkie ważniejsze wzniesienia Gorców łącznie z najwyższym - Turbaczem (1310 m n.p.m.). Warto zapamiętać ten widok. To już rzadkość w skali Europy i kraju. Wąskie paski uprawianych pól, miedze, a w czasie żniw kopki zżętych zbóż. Ten mozaikowy krajobraz powoli odchodzi w zapomnienie. Po drodze mijamy małe, brzozowe zagajniki. To skutek zaprzestania gospodarki rolnej i jeden z etapów zjawiska zwanego sukcesją wtórną. Jeżeli wykarczowane przez wieki pola i polany przestaną być użytkowane rolniczo to przyroda zmierza do odtworzenia się naturalnego zbiorowiska czyli w naszych warunkach - lasu. Wędrując warto przyjrzeć się mijanym krzewom. Wśród nich spotkamy tarninę, głogi i dziką różę. Późnym latem obficie owocuje jeżyna. Owoce wszystkich wymienionych gatunków są jadalne i niezwykle bogate w minerały i witaminy. Po przejściu 1,7 km osiągamy kulminację Chabówki. Przed nami Potaczkowa (746 m n.p.m.) z krzyżem milenijnym. Na lewo, na zachodzie wieloplanowa panorama grzbietów górskich. Wśród najbliższych Luboń (1022 m n.p.m.) oraz Szczebel (977 m n.p.m.) – góry Beskidu Wyspowego. W najdalszym planie charakterystyczna sylwetka Królowej Beskidów - Babiej Góry (1725 m n.p.m.). Na prawo od niej pasmo Polic (1369m n.p.m.), a na lewo Pilsko (1557m n.p.m.). Na prawo, na wschodzie podziwiać możemy grzbiety Gorców i pojedyncze góry Beskidu Wyspowego. Teraz skręcamy ostro (pod kątem prostym) w prawo, w polną ścieżkę i schodzimy śródleśną ścieżką (ok. 1km) do parku dworskiego hrabiów Wodzickich. Po drodze warto zajrzeć do dyrekcji Gorczańskiego Parku Narodowego. Od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 – 15.00 można obejrzeć tu wystawy o różnorodnej tematyce oraz nabyć wydawnictwa dotyczące Parku oraz regionu. Polecamy szczególnie przewodnik po ścieżce edukacyjnej w parku dworskim, który urozmaici nam dalszą wędrówkę. Zawiera wiele informacji na temat przyrody jak i historii tego zakątka gminy Niedźwiedź. Jeżeli chcemy wrócić do punktu skąd rozpoczęliśmy wędrówkę to przed nami jeszcze ponad kilometr spaceru, początkowo przez park i dalej wąską drogą asfaltową na osiedle Porębscy. Na spacer połączony z obserwacjami, wykonywaniem zdjęć zaplanować należy ok. 3-4 godz.

Informacje

Zobacz na mapie
projekt serwisu zrealizowany przez Stowarzyszenie Gospodarstw Eko i Agroturystycznych „Gazda” Niedźwiedź 130 / 34-735 Niedźwiedź / Polska tel. 18 331 70 02, wew. 31